onsdag 12. november 2014

Linosnitt

Vi fikk i oppgave å ta et portrett av oss selv som vi skulle redigere for å lage linosnitt utav.

Vi satt opp et studio bak i klasserommet hvor vi tok bildene. Vi hadde lyskastere, og brukte hvite og sorte reflektorer når vi tok bildene med speilrefleks kamera (Canon EOS 1100D).

Vi trengte kontrast i bildene siden de senere skulle redigere bildene videre, men det kunne ikke være for mørkt eller lyst heller.


Jeg fikk to bilder jeg ble ganske fornøyd med som jeg redigerte videre.



f/5 - 1/50 - ISO3200


Jeg brukte en effekt som du finner i Filter Gallery som heter Stamp.
Det er lett å bestemme hvor tydelig bildet skal være, noe som er positivt når man skal ha et bilde som ikke er så detaljert, men man fortsatt kan se hva det er. Videre endret jeg størrelsen på bildene så de kunne passe på et A5 ark.



Vi valgte bilde vi likte best og printet det ut i A5 størrelse, eller nær A5 størrelse.
Vi brukte blåpapir til å tegne inn omrisset av bildet på en linolium plate så vi kunne se hva vi skulle kutte ut og hva som skulle bli igjen.

Når platene var ferdig fikk vi trykket med dem. Det var mulig å bruke forskjellige farger, men jeg holdt meg til sort.




Når man fikk et trykk som man ble fornøyd med skulle man lage en slags ramme å ha rundt det.

Jeg hadde gjort klar en ramme, men uheldigvis så var den vekke når jeg skulle gjøre den ferdig. Men fikk en ferdig ramme jeg kunne bruke istedet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar